הפחתת המצוקה הנפשית בעזרת טיפול התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מאפשר הפחתה של מצוקה נפשית במהירות ויעילות. הטיפול מקבל חיזוקים במחקרים ונמצא כיעיל. עוד נמצא שטיפול זה הראה הצלחה בטיפול בחרדות, בדיכאון בבעיות התנהגות ועוד. הטיפול מבוסס על עיקרון ההפחתה בדפוסי התנהגות ובדפוסי מחשבה (תפיסות, מחשבות, החלטות ואמונות) שאינם מטיבים עם המטופל.

מצוקה נפשית

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו ממוקד ובעל מטרות מדידות המוגדרות מראש ומטרתן היא הבניית התערבויות טיפוליות קצרות, המעודדות הפחתת מצוקה והגברת מיומנויות ויכולות במהירות.

 

במהלך הטיפול, איתור הבעיה יבוצע על-פי פרמטרים מדידים, באופן המאפשר להגדיר את הצלחת הטיפול עלפי הפחתה בפרמטרים אלו.

 

הגישה הקוגניטיבית התנהגותית מעמידה במרכזה התנהגויות, מחשבות ואמונות של האדם. על-פי גישה זו, המטופל נחשב שותף מלא בתהליך הטיפולי, הן באיתור הבעיה והבנתה והן בדרך הפתרון. בנוסף, המטופל מקבל כלים המסייעים לבחון את התקדמות הטיפול באופן עצמאי. הטיפול יתחיל לרוב עם הצגת המטרות שהוגדרו והלוגיקה שמאחוריהן.

 

טיפול זה מבוסס תיאוריות פסיכולוגיות מפורטות לגבי הבעיה שהביאה לביצוע ההליך. בדומה לכל טיפול פסיכולוגי אחר, גם טיפול זה מבוסס על קשר שבין המטופל למטפל, בעוד שקשר חיובי ומפרה ביניהם קשור בתוצאות טיפוליות המיטיבות עם המטופל.

 

הטיפול מבוסס על ערכי שקיפות, אמון ויושר בנוגע למסגרת הטיפול ולתוכנו, לשיטות טיפוליות ולתהליכים הטיפוליים. במרבית הפגישות, התוכן ידוע ופרוס בפני המטופל.

 

כלים טיפוליים נפוצים בטיפול ההתנהגותי הקוגניטיבי:

 

שני עקרונות תיאורטיים העומדים בבסיס טיפול התנהגותי קוגניטיבי מגיעים מהבנה אמיתית של הבעיות המטופלות. בעיה רגשית מופיעה לרבות עקב הטיות כלשהן בעיבוד מידע, מה שמביא להתנהגות בלתי אדפטיבית המביאה בדרך כלל למצוקה משמעותית. העיקרון השני מבוסס על כך שהטיות בעיבוד מידע עוברות הטמעה ואז הופכות לסטרוקטורה קוגניטיבית חזקה המכתיבה התנהגות וצורת חשיבה של הפרט.

פרוטוקולים טיפוליים מתמקדים לרוב בתחושות, רגשות, מחשבות והתנהגויות והערכתן במצבים שונים.

 

מרבית הגישות מעודדות היזכרות רגשית במצב במטרה להעלות ולזהות מחשבות אוטומטיות שעולות, לטובת עיבור רגשי שבתומו יבוצעו המטופל והמטפל יחדיו בחינה של המחשבות ומידת יעילותם וההיגיון שבהן.

 

אנו למדים, אם כך, שמטרתו של טיפול קוגניטיבי התנהגותי היא לסייע למטופל בזיהוי, בחינה ואתגור אמונות ומחשבות הנוגעות לעצמו, לאחרים ולעולם.

הפחתת המצוקה הנפשית בעזרת טיפול התנהגותי
Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *