טיפול התנהגותי באוטיזם

המחקר סביב נושא האוטיזם

חקר אוטיזם כולל במשך השנים מחקר אטיולוגי וגם מחקר טיפולי שבוחן אפשרות טיפולית יעילה המקדמת את האוכלוסייה הסובלת מלקויות תקשורת. גישות טיפול שונות נבחנו ביכולתם להשפיע לטובה ולקדם ילדים על הספקטרום האוטיסטי, כולל טיפולים ביולוגיים, טיפול התנהגותיים, טיפולים פרא רפואיים וטיפולים דינאמיים.מחקרים משנות התשעים של המאה הקודמת איתרו קשר בין התערבות מוקדמת לבין התקדמות משמעותית בקרב ילדים על הספקטרום. מאז ועד י מים אלו ממש בוצעו מחקרים דומים אודות יעילות טיפול, מחקרים השוואתיים ועוד – מה שהביא למסקנה כי טיפול התנהגותי באוטיזם הוא מקדם ויעיל. הספרות המחקרית מגדירה היטב מודל טיפולי שנשען על עקרונות ניתוח התנהגותי יישומי, הכולל עקרונות כדוגמת: למידה יחידנית, התערבות מוקדמת, שעות עבודה שבועיות רבות ועבודת צוות בתכנית המותאמת לילד באופן אישי.

ישראל: הטיפול באוטיזם

מחקרים ויישומים בשטח תומכים בגישה ההתנהגותית ויודעים להעיד על יכולתה לקדם ולשפר ילדים שאובחנו. ישראל הצטרפה בשנים האחרונות לרשימת המדינות המתקדמות, כאשר היא מסמיכה מנתחי התנהגות לעיסוק בתחום של ניהול תכניות טיפול התנהגותיות עבור ילדים עם אוטיזם.

אוטיזם זו הפרעה התפתחותית נרחבת למדי, המתאפיינת בקשיים בקיום תקשורת סבירה עם הסביבה. אוטיזם הוגדר בפעם הראשונה על-ידי פסיכיאטר ילדים בשנת 1943, שענה לשם ליאו קנר. ילדים אלו לא קיבלו טיפול, אלא נשלחו למוסדות לחולי נפש. מחקרים רבים וגישות שונות לחקר האוטיזם ביטלו מאז אמירות מיושנות על-פיהן אוטיזם משול למחלת נפש, וכיום מומחים רבים סבורים שאוטיזם זוהי לקות גנטית מלידה ובעלת בסיס נוירולוגי.

הטיפול והמטפל ההתנהגותי

ניתוח התנהגות יישומי זוהי גישה מדעית לחשיפת גורמים סביבתיים המשפיעים בוודאות על התנהגות משמעותית. טיפול התנהגותי כזה מקיף תחומי חיים והתפתחות של הילד (כגון מוטוריקה, תקשורת, שפה, כישורי עצמאות וחיים וכו') ומותאם אישית לכל ילד. על-פי יכולות וצרכים, דחיפות טיפולית וגיל, תוכנית הטיפול מותאמת על-ידי מנתח התנהגות מוסמך ומתורגלת באופן יומיומי על-ידי הצוות המטפל.

בתכניות טיפול בהן מנתח ההתנהגות הוא גם מנחה התכנית, יש כמה מטפלים התנהגותיים המטפלים בילד ומעניקים לו למידה יחידנית במשך שעות טיפול אינטנסיביות במהלך השבוע.

מטפל התנהגותי זוהי נישה ייחודית, מרגשת, מספקת ומאתגרת, כאשר התפקיד הטיפולי זהו מקצוע בו אדם מסייע בקידומו של אדם אחר – אולי של ילד הנזקק לסיוע – וחווה תחושה של הצלחה וסיפוק מתגובות הילד המטופל ומהשינויים החיוביים המתחוללים בו במשך תהליך זה. מטפל התנהגותי עם ניסיון אינו מצרך שכיח בימינו אנו. מספר גדול של משפחות בוחרות בטיפול ההתנהגותי כדרך חיים ומחפשות את האדם המתאים לטיפול בילד שלהם – כזה המסוגל להעניק לילדים טיפול עם רגישות, מקצועיות ויצירתיות. בעוד שאת המקצועיות אפשר לרכוש בעזרת כלים אקדמיים, הרי שהיצירתיות מגיעה מהאדם עצמו. באמצעות שיטוט ברשת האינטרנט תוכלו ללמוד יותר אודות טיפול התנהגותי באוטיזם.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *