טיפול התנהגותי בכלבים

כדאי לשקול טיפול התנהגותי לכלבים כאשר מופיעה בעיית התנהגות, אחת או יותר, כגון: תוקפנות, פחדנות, חרדת נטישה ואחרות. אלו התנהגויות שיכולות להופיע אצל כלב, גם אם כבר עבר חינוך או אילוף. תהליך טיפולי מתאים יכול לסייע לכלב לצאת ממצב זה וללמדו הרגלים חדשים שיסייעו לו בהתגברות על הבעיה עד סוף התהליך.

טיפול כזה כולל תהליכים כדוגמת שינוי רגשותיו של הכלב כלפי הבעיה או המצב. טיפולים אחרים עשויים לכלול תהליכי חינוך או אילוף, אם עולה צורך ללמדו דברים שיסייעו לו במהלך הטיפול.

תוקפנות כלפי אנשים או כלבים אחרים, עשיית צרכים בבית, חרדות ופחדים, הרס חפצים, רכושנות, נביחות אובססיביות, קפיציות פראיות, גניבת מזון וכו' – ייתכן שכבר נתקלתם בתופעות אלו. בעיות התנהגות גורמות למתחים בין הבעלים לכלביהם, ומהווים סיבה מרכזית למסירת הכלב; הכל תוצר של חוסר הבנה בינינו לבין חיית המחמד.

חוסר בפעילות גופנית ובאתגרים מנטאליים, שעמום, חוסר במסגרת יציבה וברורה לכלב, התנהלות כללית בסביבה המחזקת את אותה התנהגות בעייתית – עשויים לעודד התנהגות שאינה רצויה.

תהליך טיפול התנהגותי מתחיל בפגישת אבחון ראשונית בבית הלקוח, על-פיה נקבע טיפול מומלץ ונבנית תכנית מסודרת.

במפגשי הטיפול נעשית עבודה על חינוך להתנהגות חלופית במקום זו הבעייתית, תוך התמקדות על שינוי רגשותיו של הכלב בעזרת התניות נגד, מניעת החמרה במצב ופתרונות שגרתיים ליומיום לצמצום הלחצים של הכלב והבעלים ממצבים מסוימים.

חרדות כלבים – טיפול

חרדה היא מצב פיסיולוגי או פסיכולוגי בו הכלב חווה אי שקט עקב דאגה ומתח מפני סכנה או איום ממשיים או דמיוניים, מולם הוא חש בחוסר שקט. כלבים, בדומה לבני אדם, חשים חוסר אונים וחרדה ויש להם את הדרכים שלהם להגיב למצבים אלו. כאשר כלב נמצא בחרדה גבוהה, הוא לא יכול ללמוד דברים חדשים ועל כן אינו מצליח להוציא עצמו ממצב החרדה וללמוד התנהגות אחרת. במקרים רבים הכלב נכנס לחרדה רק מהציפייה לגירוי, עד אשר מתקבל מצב של חרדה מתמדת.

ישנם סוגים שונים של חרדות, כדוגמת:

  • חרדת נטישה. יש להפריד בין תלות לבין חרדת נטישה, שהיא מצב קשה בו הכלב אינו מסוגל להישאר לבדו, או בלי בעליו. במצב כזה הכלב אינו מצליח להירגע כאשר הוא לבדו; הוא ייכנס למתחים כבדים שאותם יפרוק בכל דרך שימצא: נביחות שאינן פוסקות, הרס הסביבה, ניסיונות יציאה מהבית, פגיעה עצמית ועוד. עם זאת, כלב תלותי אינו בהכרח סובל מחרדת נטישה ויש לעשות את ההפרדה הזו. טיפול בחרדת נטישה זהו טיפול לטווח ארוך הכולל ניהול סביבתי ותרגולים בבית. הטיפול בחרדת נטישה יהיה שונה מטיפול בחרדות אחרות של כלבים.
  • חרדות מגירויים. גם חרדות הן דבר נלמד שעשוי להתפתח עקב חוויה מעצבת בתקופת הגורות. גורים שלא נחשפו עשויים לפתח חרדות שונות סביב גירויים חדשים שאינם מוכרים, אם כלפי הסביבה החיצונית, כלפי אוכלוסייה מסוימת, כלפי כלבים אחרים ועוד.
Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *