טיפול התנהגותי בשיטת ABA

שיטת ABA זו שיטת טיפול מהמוכרות והנפוצות עבור ילדים אוטיסטיים. המשיכו לקרוא כדי ללמוד יותר אודות שיטת ABA, הרציונל שמאחוריה, מידת התאמתה לטיפול באוטיסטים, מסגרת עבודה על-פי השיטה ויתרונות וחסרונות הטמונים בה.

מעט רקע על שיטת ABA לטיפול בילדים אוטיסטיים

מדובר בשיטות טיפול התנהגותית שמותאמת לטיפול בכל ילד עם אוטיזם. השיטה נשענת על ההנחה שהתנהגות אנושית מושפעת משמעותית מאוד מהאופן בו מגיבה הסביבה להתנהגויות שונות. מהתפיסה הזו, עוצבה שיטת ABA כדרך טיפול המבוססת על בנייה של מסגרת טיפולית אינטנסיבית המיועדת להשפיע על התנהגות הילד באמצעות מתן חיזוקים להתנהגויות רצויות (חיוביות) והימנעות מחיזוק של התנהגויות בלתי רצויות (שליליות). דוגמאות להתנהגויות רצויות: יצירת קשר, היענות לקשר, שימוש אפקטיבי בשפה, ביצוע מטלות תפקודיות (לבישת מכנסיים, צחצוח שיניים וכו') ועוד. מהן התנהגויות בלתי רצויות? לדוגמא – הימנעות מקשר וסירוב ליצור כזה, הפגנת אלימות, צרחות ועוד.

שיטה זו נחשבת לשיטת טיפול מתאימה ביותר לטיפול באוטיזם, כיוון שמדובר בהפרעה שכוללת פגיעה אקוטית ביכולת הרכישה של דפוסי התנהגות יעילים, כמו גם מקובלים חברתית.

כאשר מדברים על אוטיזם, ההתייחסות היא למעשה לקבוצה של הפרעות התפתחותיות מולדות המובילות לפגיעה משמעותית בתפקוד האדם בהיבטי חיים שונים. מאופיין בולט למדי של מצבי אוטיזם הוא לקות תקשורתית: אלו הסובלים מאוטיזם מתקשים משמעותית בתקשורת עם סביבתם, נוטים שלא להגיב לפניות אליהם או ליזום פנייה, מתקשים לרכוש מיומנויות שפה ומתקשים להבין ניואנסים לינגוויסטיים ותקשורת בין אישית. על כן, ובהתאם לרמת החומרה של התופעה, מתקיימת פגיעה די משמעותית ביכולת הלימוד מהסביבה: ילד אוטיסטי יהיה מוגבל ביכולתו לחקות ולהפנים דפוסי התנהגות, שפה ותקשורת שילשים נורמטיביים רוכשים באורח ספונטני במסגרת אינטראקציה עם הסביבה.

לנוכח המגבלות שצוינו, מכוונת שיטת ABA ליצירת סביבה טיפולית שבה יוכל הילד לרכוש התנהגויות הסתגלותיות, תוך הפחתה של התנהגויות שאינן יעילות.

שיטת ABA – כיצד היא עובדת?

שיטת ABA זו שיטה טיפולית אינטנסיבית הכוללת 40-20 שעות טיפול בשבוע ובעלת יעילות הגדלה ביחס לגיל בו מתחילים ליישם את השיטה (גילאים 5-2 הם אידיאליים להתחלת הטיפול).

הטיפול  בשיטת ABA מתחיל בבניית תכנית אישית לילד בידי מנחה ABA מוסמך; המנחה בונה תכנית טיפול המותאמת לצרכים, יכולו ומגבלות הילד. התכנית נבנית במטרה לשפר מיומנויות תפקוד ותקשורת של הילד, בעוד המנחה מבצע פירוק של כל משימה לתתי משימות מוגדרות ופשוטות – למשל: פעולת צחצוח השיניים תפורק לתת-פעולות, כגון: החזקת המברשת, פתיחת מכסה משחת השיניים, מריחת כמות קטנה של משחה על המברשת, הברשה, שטיפת הפה וכו'.

בתום בניית תכנית טיפול בסיסית, יעביר המנחה את התכנית המפורטת לצוות המטפלים האמון על הילד. הצוות יכלול לרוב מטפלי ABA מוסמכים ואנשי צוות בלא הסמכה רשמית בתחום. הצוות מונחה כיצד להעניק לילד הנחיות והוראות מתאימות ואיך להגיב במידה שהילד מבצע או אינו מבצע את ההוראות.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *