מהם הכלים לטיפול התנהגותי קוגנטיבי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי זהו טיפול יעיל ומבוסס מחקרים המיועד לאפשר הקלה רגשית ושינוי דפוסי התנהגות הדרך היעילה ביותר האפשרית – טיפול קצר מועד שמתמקד בבעיה שיש לפתור.

בשלב בראשון של הטיפול, מבוצעת הערכה שמטרת בירור והגדרה של מקורות הבעיה, תוך שיתוף והתייעצות עם המטופל לקביעות מטרות ודרכי עבודה. אבחון הבעיה נעשה בהתאם לקריטריונים המשמשים גם למעקב אחר ההליך והצלחתו.

 

כלים לטיפול התנהגותי קוגנטיבי

 

מהם הכלים המרכזיים בטיפול?

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס על הנחה שמחשבות ודפוסי חשיבה והתנהגויות שאינם אדפטיביים מביאים לשימור של הבעיה; על כן רוב הכלים מכוונים לאיתור ושינוי של מחשבות ודפוסי חשיבה, וכן זיהוי ושינוי של דפוסי התנהגות בעייתיים.

 

אחד הכלים המרכזיים בטיפול זה הנו זיהוי דפוסי חשיבה בלתי אדפטיביים ובחינה שלהם לטובת שינוי. קיימים כלים רבים  נוספים לעבודה קוגניטיבית עם מבוגרים וילדים.

 

טכניקות הרגעה והרפיה. הטיפול מבוסס גם על הבנה שיש קשר בין נפש לגוף. הרגשות השונים משפיעים על הגוף וגם הגוף משפיע על רגשות. שינוי במצב גופני עשוי לעורר הקלה רגשית; לפיכך קיימים כלים רבים המיועדים לגרום לשינוי דפוסי חשיבה פיזיים, כגון הרפיה.

 

עבודה על כישורים חברתיים. כאשר מדובר על בעיה בתפקוד החברתי, מבוצע איתור דפוסי התנהגות בעייתיים ורכישת מיומנויות אדפטיביות חברתיות.

 

חשיפה. גורם בעייתי במיוחד בחלק ניכר של ההפרעות הפסיכולוגיות הוא הימנעות מהתנהגויות ומצבים מסוימים. זה הביא להבנה שאחד הכלים החשובים והאיתנים בטיפול הקוגניטיבי הוא חשיפה; נראה שחשיפה מהווה מצב הפוך מהימנעות ממצב, התנהגות או מחשבה מסוימים. חשיפות מבצעות במקרים רבים בהדרגה ותמיד תוך הבנה והסכמת המטופל לביצועה.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – עד כמה הוא יעיל?

 

טיפול זה הוכח כיעיל במיוחד במחקרים רבים למדי. טיפול זה משמש לטיול בבעיות שונות ונחקר על-פי פרמטר היעילות בטיפול בבעיה המסוימת.

 

טיפול זה נמצא יעיל למדי עבור פתירת ענייני חרדה, דיכאון, הפרעות קשה וריכוז, הפרעות התנהגות, הפרעות בוויסות ויותר.

 

אנו יודעים כיום שטיפול קוגניטיבי התנהגותי זהו טיפול יעיל ומומלץ מאוד עבור רוב הבעיות הפסיכולוגיות בקרב ילדים ומבוגרים, זאת בהנחה שנעשה אבחון מתאים ושימוש בטיפול מתאים.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *