על שליטה ברגשות

מחקרים מראים שיש תכונות המנבאות הצלחה בחיים – אחת מהן היא שליטה ברגשות. שליטה עצמית ויכולת איפוק היא מעלה שלא לכל אחד יש, אולם זה משהו שניתן לפתח תוך כדי תהליך מושכל. כיבוש היצר נוגע בתחומי חיים שונים ועל כן מדובר בתכונה חשובה ביותר, שעשויה להוביל להצלחות קטנות והצלחות גדולות.

שליטה ברגשות, איפוק ושליטה עצמית אלו תכונות חשובות, בעיקר במצבים של לקבל החלטות, להפעיל שיקול דעת, עבודה ויחסים עם אנשים ועוד. המציאות מראה שזמן ניכר מחיינו אנו עוסקים בדחיית סיפוקים ואילו חלק אחר, משמעותי גם הוא, עוסק בכניעה גמורה לצרכים אלו.

כוח רצון הוא כוח חשוב; זהו כוח של ממש שעלינו להפעיל, ממש כמו שריר שאפשר לעבוד עליו ולחזק אותו. אימון השריר הזה של כוח הרצון מחזק אותנו ואת האישיות שלנו. השריר הזה, כאשר הוא לא מחוזק, מביא לשליטה חלקית או אפילו לחוסר שליטה אמיתי ביצרים, מה שמאלץ אותנו לבצע מילוי מיידי של צרכים, על מנת להשקיט, לפחות לזמן קצר, רגשות ודחפים שיש לנו כבני אנוש.

החדשות הטובות הן שקיימות דרכים לשיפור כוח הרצון, השליטה העצמית ויכולת האיפוק.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי הוא שיטה מקובלת לחיזוק שליטה ברגשות. חלקנו בוודאי צפינו בוידיאו שהתפרסם בזמנו ביוטיוב, שהציג את "ניסוי המרשמלו", בו מספר ילדים קיבלו, בנפרד, מרשמלו על צלחת, שהיה עליהם להמתין ולא לאוכלו משך 20 דקות, ובמידה שיצליחו, יקבלו מרשמלו נוסף. לאחר מספר שנים נבדקו הילדים והסתבר שמבחן המרשמלו הצליח לנבא את יכולתם ש הילדים לשלוט בדחפים ולדחות סיפוקים. נראה שמדובר במדד די טוב לניבוי עתיד הילד מבחינת דחיית סיפוקים ושליטה ברגשות.

היעדר שליטה ברגשות ואימפולסיביות הן לרוב תכונות מולדות שאפשר לאבחן בגילאים צעירים למדי. חדשות טובות נוספות הן שאלו תכונות שאפשר לשנות ואף להפוך. אין מדובר בגזירת גורל; זה לא חלק מהאופי של הבן אדם. גם אם מדובר בתכונה גנטית, הרי שאפשר ללמוד לשלוט בה ולגרום להשפעה פחותה שלה על חיינו.

אימפולסיביות, אי שליטה ברשות, אי יכולת לדחות סיפוקים וחוסר שקט הם בעלי השפעה משמעותית למדי על מערכת היחסים של אדם עם עצמו ועם הזולת. לא קל להתמיד ביחסים בין אישיים – במשפחה ובעבודה, כמו גם בהצבת מטרות לטווח ארוך, כאשר הבן אדם מונע מתוך דחף (אימפולסים), בניגוד להתנהלות עצמית אחראית ובוגרת.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי הוא בעל סיכויים גבוהים לאפשר פיתוח של היכולת לדחות סיפוקים, להגדיל את היכולת להתאפק ולאפשר שליטה עצמית ושליטה ברגשות טובות יותר. טיפול זה מאפשר למטופל לבדוק אמצעים שונים המאפשרים שינוי ולחפש (וגם למצוא) דרכי התאמה טובות יותר עבורו.

תוכלו להמשיך לקרוא ולהרחיב את האופקים בנוגע לטיפולים קיימים אפשריים כיום בשליטה ברגשות ובשינוי תכונות של אימפולסיביות לתכונות המאפשרות קיום חיים בוגרים ויציבים יותר.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *