התמודדות עם משברי חיים

מהו משבר חיים ואיך ניתן להתגבר עליו ואף לצמוח ממנו

רובנו אם לא כולנו חווים משבר משמעותי במהלך חיינו אם לא כמה. ההתמודדות עם המשבר יכולה להיות קלה והדרגתית, אך לעיתים משבר אחד יכול להקרין על תחומי חיים, הפרספקטיבה בה אנו רואים מצבי חיים, להשפיע על מחדת החשק והמוטיבציה לעשייה, לתקשר עם הסביבה ועד כדי סימנים של דיכאון.

משבר חיים יכול להיות אובדן של משהו שהיה בעל ערך בחיי האדם, פיטורין ממקום העבודה, קריסה של עסק, פטירה של אדם קרוב,מחלה, גירושין, מעבר מדינה או עיר, כישלון, אכזבה או לחץ משמעותי בו האדם נמצא.

ההבדל בין דפוסי התמודדות טובים עם שינוי משמעותי בחיים לבין תקיעות במצב המשברי הוא בד"כ הדרך בה האדם חושב, המקרינה גם על רגשותיו והתנהגותו בסופו של התהליך. אובדן של תקווה ואמונה עצמית נפוץ מאוד במצב כזה, וכן ירידה בתחושת הערך העצמי. מחשבות כגון: אני לא שווה כלום, אין לי דבר בעל ערך, אין טעם, אני אבוד וכד' מאפיינים שלב זה, האדם השרוי במשבר לרוב שוכח וזונח את הדברים והאנשים החיוביים בחייו, נקודות האור והתקוות, לצד החלומות והשאיפות. תקיעות במצב המשברי עשויה להשפיע על מצב הרוח, שינה, תיאבון ואף להסתגרות והתנתקות מהסביבה. הימנעות ופחד מהתמודדות עם הדבר הבא (כגון חיפוש עבודה או זוגיות חדשה) הם מאפיינים דומיננטיים.

איכות החיים של האדם נפגעת במצבים כאלו, ואנשים אלה לרוב ידווחו במצבים כאלו על איכות חיים ירודה מאוד וגעגוע לשלבי חיים בה איכות החיים שלהם היתה טובה בהרבה, עם זאת יתקשו לראות עתיד עם איכות חיים גבוהה יותר.

טיפול במשבר חיים

במקרים בהם ישנה תקיעות במצב משברי והאדם מגדיר אותו כמתמשך, טיפול התנהגותי קוגניטיבי, קצר מועד וממוקד פתרונות, עשוי לעזור בזמן קצר והאדם יחווה הטבה משמעותית באיכות החיים. טיפול התנהגותי קוגניטיבי במצבים אלו יסייע לאדם לזהות דפוסי חשיבה, ללמוד לשנותם וכן לקבל כלים התנהגותיים לשינוי עתידי והתמודדות עם משברים עתידיים אם יגיעו. כל זאת לצד חיזוק הדימוי העצמי. הטיפול מותאם אישית לאדם ומטרותיו. ניתן לתאם פגישה לטיפול התנהגותי קוגניטיבי בקליניקה ברחובות או אשדוד.

התמודדות עם משברי חיים
Rate this post