הפרעה אובססיבית קומפולסיבית OCD

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית היא הפרעת חרדה, אשר הסימפטום הבולט בה הוא צורך כפייתי סובייקטיבי, שיש רצון להתנגד לו, לבצע פעולות מסויימות, לחשוב מחשבות מסויימות, להזכר בחוויות מסויימות או להרהר בנושא מופשט מסוים.

 

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית OCD

 

המחשבות הלא רצויות חוזרות וטורדות וכופות עצמן על האדם המתמודד עם ההפרעה הטורדנית כפייתית, לעיתים יש דחף לחזרה עקשנית על מילים, על מחשבות או שרשרת מחשבות, אלה נראות לאדם לא הגיוניות, מגוחכות ולא מתאימות לאופיו ולמוסר שלו. הצורך בפעולה הכפייתית או המחשבה הכפייתית נראים כזרים לאדם, אך הוא מכיר בכך שהם באים מתוכו, ושהתופעה לא בריאה.

 

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית

פעולות כפייתיות יכולות להופיע כפעולות בעלות גוון טקסי (כגון רחיצת ידיים חוזרת, כדי להקל על חרדה הנובעת ממחשבה על זיהום). נסיונות להפטר מהמחשבות הכפיתיות יכולות להביא למאבק נפשי קשה המלווה חרדה עמוקה.

 

במצבים קשים המחשבה הכפייתית יכולה להשתלט על החשיבה למשך שעות ארוכות ולא לאפשר כל פעולה או מחשבה אחרת. יש מצבים קשים, שבהם הטקסים והפעולות הכפייתיות גוזלים מהאדם המתמודד עם ההפרעה את כל כוחות הנפש שלו ואת מרבית הפנאי שלו.

 

טיפול בהפרעה כפייתית OCD

ההפרעה הכפייתית נמשכת לפעמים תקופות ארוכות ולפעמים מופיעה בצורת התקפים קצרים ומרוכזים יותר. הפעולות הכפייתיות יכולות לחזור על עצמן שוב ושוב, אם הפעולות לא בוצעו בדייקנות טקסית יש לחזור על כל הטקס מההתחלה, עד שיתבצע בצורה מושלמת. סרוב לבצע את הטקס יעורר חרדה, שתכפה על האדם לחזור על הפעולה עד שיירגע. הפעולה הכפייתית יכולה לסמל מעשה, שתכליתו לבטל תוצאה שלילית של מחשבה כפייתית הרסנית, או יכולה לסמל דחף אסור תוקפני ומזיק.

בOCD קיימת גם תחושת אחריות מוגזמת לשלום האנשים הקרובים לנו או לשלומנו, האדם הסובל מההפרעה מרגיש שבכוחו למנוע סכנה, ועליו מוטלת האחריות למנוע אותה. אם יזניח את הטקסים או המחשבות עלול לקרות אסון והוא יהיה האחראי לכך.

בנוסף לחרדה, אחריות מוגזמת וחשיבה מאגית קיים דפוס חזק של הימנעות. הטיפול הוא בביטול ההמנעות על ידי חשיפה מבוקרת לחרדה. בטיפול מבצעים חשיפה במציאות, בדימיון, מניעת התנהגות טקסית והתרגלות.

הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית פוגעת באיכות החיים בצורה משמעותית ובעזרת טיפול התנהגותי לצד טיפול בדפוסי חשיבה ניתן לשפר את איכות החיים ולחזור לשגרה

טיפול