דימוי עצמי וחרדה חברתית

דימוי עצמי וחרדה חברתית

חרדה חברתית הינה פחד חמור, בלתי רציונלי ומתמשך, ממצבים חברתיים שונים. בבסיס החרדה החברתית נמצאים חשש מפני ביקורת, מבוכה בפומבי והערכה שלילית. ישנם מספר גורמים מוכרים לקיומה של חרדה חברתית, וללא ספק, דימוי עצמי נמוך הוא אחד הבולטים שבהם.

הדימוי העצמי הוא מכלול התכונות והאפיונים שאדם מייחס לעצמו. הדימוי העצמי הנמוך למעשה מתמקד בפער בין מה שהאדם היה שואף להיות לבין האופן בו הוא מעריך את עצמו בפועל. הדימוי העצמי שלנו תלוי בגורמים סביבתיים לצד גורמים תורשתיים. נמצא כי דימוי עצמי נמוך קשור באופן ישיר לבעיות שונות כגון דיכאון, הפרעות אכילה, הפרעות קשב וחרדות למיניהן.

דימוי עצמי

הגורמים המשפיעים על הדימוי העצמי שלנו מתחילים לפעול כבר מינקות. נמצא כי הקשר הראשוני של התינוק עם אימו משפיע על הדימוי העצמי. אם התינוק חווה קשר שלילי עם האם, דימוי עצמי נמוך הדבר עלול לגרום בהמשך חייו לדימוי עצמי נמוך. לצד הקשר של התינוק או הילד עם אימו, נודעת השפעה גם לקשר שלו עם גורמים משמעותיים אחרים בחייו כגון אחיו ואחיותיו, קרובי משפחתו, חברים וכדומה. בנוסף לכך, להצלחות ולכישלונות שאדם חווה במהלך החיים יש קשר להערכה ולדימוי העצמי שלו.

דימוי עצמי נמוך מוביל את האדם להתמקד רק בנקודות החלשות שלו ולהתעלם מתכונותיו החיוביות. לכך יש השפעה ברורה על דפוסי החשיבה וההתנהגות שלו, באופן המהווה קרקע פורייה להתפתחותה של חרדה חברתית. אנשים הסובלים מדימוי עצמי נמוך יבחנו ויבקרו את עצמם באופן חמור ומתמשך, ולכן יחששו עד מאוד גם מהאופן בו אחרים יתפסו אותם. הם חוששים כי אנשים אחרים ילעגו להם, יבזו אותם ויחשבו אותם למוזרים, ולכן אך טבעי כי יתפתחו אצלם חרדות חברתיות שונות.

הדבר מוביל את אותם האנשים להימנע מסיטואציות חברתיות ולפגיעה הולכת ומתמשכת בדימוי העצמי שלהם. אנשים אלה סובלים מבעיות בכל תחומי החיים – לימודים, זוגיות, עבודה, חיי חברה, לצד סימפטומים פיזיים הכוללים דופק מואץ, הזעה, רעידות, כאבי בטן, הפרעות שינה ועוד. לכן, חיזוק הדימוי העצמי הוא אחד מהכלים החזקים ביותר להתגברות על חרדה חברתית.