קשיי הסתגלות בצה"ל

התמודדות עם קשיי גיוס לצה"ל

 

הגיוס לצה"ל מביא איתו התמודדויות רבות עבור בני הנוער המועמדים לגיוס וכן עבור מתגייסים בפועל, קפיצת השלב בחיים לצד הכניסה למסגרת צבאית הם שינוי גדול ואתגר לא פשוט עבור רבים, ישנם בני נוער הצולחים שלב זה ללא כל בעיה ויש העוברים משברים רבים בדרך. לצד ההכנה הפיזית שהיא דבר מקובל ונפוץ, הן מבחינת האפשרויות והן מבחינת הלגיטימיות הכרוכה בכך, מצד ההורים והסביבה.

ההכנה הרגשית חשובה לא פחות ועבור רבים יכולה להפחית משמעותית את המשבר או האתגר במעבר ובכניסה למסגרת הצהלית, להפחית קשיי הסתגלות ולאפשר למגוייס קרקע פורייה לצמוח ממנה. המשמעות של גיוס לצבא היא מעבר למסגרת חדשה, שלא דומה כלל למסגרת הקודמת (תיכון), התמודדות עם סביבה חברתית חדשה ועמוסה, התמודדות עם סמכות ומאפייני המסגרת הצבאית, יציאה מאזור הנוחות וריחוק מבית ההורים, שלרבים הוא דבר שגורם אי נוחות ויוצר תחושות של חרדה, לחץ ומתח, הפוגעים משמעותית באיכות החיים.

מועמדים לגיוס אשר לא התמודדו עד לגיוס עם שינה מחוץ לבית, כגון לינה אצל חברים, יציאות לטיולים שנתיים וכד', נוטים לפתח יותר קשיי הסתגלות בגיוס ולאחר מכן, כך גם מועמדים אשר פיתחו עצמאות התואמת גיל זה בחיים לעומת בני נוער עם דפוסים תלותיים. יש חשיבות רבה להתחיל שלבים אלה של לינה מחוץ לבית ההורים ופיתוח עצמאות הרבה לפני שנת הגיוס. ההתמודדות החברתית היא אתגר בפני עצמו, החל מיום הגיוס במועמד מוקף הרבה אנשים בני גילו ובוגרים יותר, מימד הפרטיות מצטמצם והאינטראקציה החברתית הופכת להיות חלק משמעותי מהיום הצהלי. מתבגרים אשר אופיינו עוד לפני הגיוס מדימוי עצמי נמוך לשאר בני גילם, ותחושת ערך עצמי נמוכה יתקשו להתמודד עם יצירת קשרים חברתיים חדשים כה רבים ובזמן קצר, שכן לתקשורת והאינטראקציה הבינאישית יש ערך עצום בצבא והם מסייעים ומכניסים צדדים חיוביים להתמודדויות קשות אחרות.

מאפייני המסגרת הצבאית מורכבים מהיררכיה סמכותית, ותנאים פיזיים שונים ממה שמרביתנו מורגלים אליהם. לבני נוער אשר עבדו לפני הצבא והתמודדו עם קבלת סמכות במקום העבודה יש יתרון קל, שכן התנסו במיומנות זו. הריחוק מבית ההורים הוא עבור רבים משבר לא פשוט, שכן הגעגועים וההרגל עשויים ליצור תחושות של מתח, לחץ וגעגוע, ולגרום לאי שקט בהיבט הרגשי. הכנה רגשית לקראת הגיוס, בטיפול קצר מועד וממוקד, עשויה להפחית מתחים ולמנוע קשיי הסתגלות עם הגיוס ובמהלך השירות, הטיפול מתמקד בחיזוק הדימוי העצמי, והביטחון העצמי וכן מותאם אישית למאפייני האדם.

בנוסף, מתן מידע מקסימאלי אודות המסגרת הצבאית ומאפייניה עשויה להפחית חרדה ולחץ, וכן המועמד יגביר את סיכוייו להשתלב בצורה טובה יותר בצבא, ולהפחית את קשיי ההסתגלות.

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית היא הפרעת חרדה, אשר הסימפטום הבולט בה הוא צורך כפייתי סובייקטיבי, שיש רצון להתנגד לו, לבצע פעולות מסויימות, לחשוב מחשבות מסויימות, להזכר בחוויות מסויימות או להרהר בנושא מופשט מסוים.