סמכות מול מתבגרים

כיצד לשמור על סמכות מול מתבגרים?

הורים רבים מתמודדים עם השאלה הזו באופן יומיומי. ברור לאותם הורים כי עליהם להיות סמכותיים מול הילדים שלהם, על מנת לחנך אותם ולעצב את האישיות שלהם, ולא על מנת לדכא אותם או ליצור אווירה שלילית ביחסים ביניהם. מדובר במשימה לא קלה בכלל, הדורשת מחשבה רבה ושמירה על איזון ראוי בין הצד ה"טוב" לצד ה"רע". בואו ונראה מספר טיפים אשר יעזרו לכם לשמור על סמכות מול ילדיכם.

השלב הראשון והחשוב ביותר הוא התמדה ואחידות. בעולם המודרני אמנם הכל זז ונע מהר מאוד. המידע זורם אלינו במהירות עצומה, ואנחנו מחליפים חוויות והנאות במהירויות גבוהות לאורך כל היממה. אך כאשר מדובר בחינוך של הילדים שלכם, יש להבין כי יהיה זה תהליך ארוך מאוד ואיטי. תהליך כזה דורש השקעה רבה, התמדה ומסירות. סביר מאוד להניח שהתוצאות יבואו רק לאחר זמן מה ובוודאי לא בין לילה. במקביל, חשוב לעבוד לפי הקצב האישי של הילד, תוך הפגנת סבלנות והבנה, במקום לדחוק בו ולהאיץ בו. סמכות הורית

הבעיה הגדולה ביותר של הורים חדשים היא חוסר התמדה. הם מחליטים ערב אחד כי מהיום הם יהיו ככה וככה, וכבר לאחר כמה שעות הם נוטשים את הגישה הזו כי הילד בוכה או מסיבה אחרת. הורים לרוב מפגינים חוסר סבלנות כאשר מדובר בתוצאות של החינוך שלהם, וגם כאשר הם מגיעים לייעוץ, אחת השאלות הנפוצות ביותר היא "כמה זמן זה אמור לקחת?". התשובה הטובה ביותר מבחינתם היא התשובה המהירה ביותר.

 

במציאות הדברים פועלים אחרת, בוודאי כאשר אנחנו מדברים על ילדים ועל חינוך. תהליך החינוך והצבת הסמכות מול הילדים דורש הרבה סבלנות, זמן ואורך רוח. אתם תתקדמו שני צעדים קדימה, ומיד לאחר מכן תחזרו צעד אחד אחורה. מדובר בשינויים רציניים ועמוקים, אשר דורשים זמן והפנמה. ההצלחה תלויה בשני הצדדים, בכם ובילדים. השאלה היא כיצד כישורי ההוראה שלכם, וכיצד יכולת הלימוד וההפנמה של הילד. בכל מקרה, צפויות לכם נסיגות לאורך התהליך, כגון בשעת מחלה, שינויים חדשים ורציניים, וכדומה. יש להבין כי ההתקדמות לא תהיה בקצב אחיד, כמו כל דבר אחר בחיים. 

בטיפול התנהגותי-קוגניטיבי ניתן לקבל כלים מעשיים והדרכה כיצד ליצור סמכות הורית, ולשמר אותה.