טיפול קוגניטיבי בחרדה חברתית

טיפול התנהגותי קוגניטיבי בחרדה חברתית

בקרב הסובלים מחרדה חברתית מתעוררות תחושות פחד ואי נוחות במצבים חברתיים. החשש הוא מפני הביקורת האפשרית שיפנו אליהם אנשים אחרים והוא מתבטא, בין היתר, בביקורת עצמית חריפה. הסיטואציות מהן חוששים אנשים עם חרדה חברתית הן הכרת אנשים חדשים, דיבור מול אנשים או מול בעל סמכות, לפתוח בשיחה עם אדם לא מוכר, דייטים, השתתפות במסיבות וכדומה.

מחקרים רבים מוכיחים כי הדרך היעילה ביותר לטיפול בחרדה חברתית היא טיפול התנהגותי קוגניטיבי

טיפול התנהגותי קוגניטיבי

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) הוא טיפול המשלב בין טיפול התנהגותי לטיפול קוגניטיבי. הרעיון הקוגניטיבי בבסיס הטיפול הוא כי יש צורך לשנות את תפיסת המציאות של המטופל בכדי ליצור שינוי בדפוסי החרדה החברתית שלו. הרעיון ההתנהגותי בטיפול הוא כי על המטופל ללמוד ולתרגל התנהגויות חדשות. על כן, טיפול התנהגותי קוגניטיבי בחרדה חברתית למעשה מנסה לשנות את דפוסי החשיבה ובמקביל לשנות את דרכי הפעולה.

יתרונות טיפול התנהגותי קוגניטיבי

בניגוד לטיפולים הפסיכולוגים המסורתיים אשר אורכים זמן רב ואפילו מספר שנים, הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי הינו טיפול קצר מועד הנמשך לרוב בין שלושה לשישה חודשים בלבד. בנוסף לכך, הטיפול הוכח כיעיל ביותר בטיפול בבעיות חרדה למיניהן. הוא ממוקד מאוד ומכוון מטרה, ולכן אחוזי ההצלחה שלו גבוהים. הטיפול מתמקד בשורש הבעיה ולא בסימפטומים בלבד, ולכן יכולתו למגר את החרדה גבוהה.

הטיפול מעניק לסובל מחרדה חברתית כלים פרקטיים להתמודדות עם דפוסי המחשבה השליליים שפוגעים בו. המטופל לומד תרגילי הרפיה ומתנסה בטכניקות שונות להתמודדות עם אותם דפוסי החשיבה. המטופל הוא צד אקטיבי בטיפול, והוא נדרש לעשות שיעורי בית. הכוונה למטלות שונות שעליו לבצע ולתרגל בסביבה הטבעית שלו.

היתרון הבולט ביותר של הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי הוא שהוא ניתן למדידה ולכימות. זהו מאפיין שאינו קיים ברוב הטיפולים הפסיכולוגיים האחרים ובטיפול דינאמי. כך למשל, ניתן לספור כמה פעמים המטופל, אשר חושש מסיטואציה ספציפית, נאלץ להתמודד עימה, וכמה פעמים הוא הצליח שלא לראות בה סיטואציה מאיימת.

למעשה, כאשר אתם ניגשים לבחירת המטפל, דאגו כי יש לו הסמכה והכשרה בשיטת הטיפול הזו, וכי נוצרת ביניכם כימיה הנחוצה להצלחת הטיפול.