הפרעה פוסט טראומתית PTSD

מאפיינים של פוסט טראומה

הפרעה פוסט טראומטית (PTSD) הינה הפרעת חרדה הנגרמת כתוצאה מחשיפה לאירוע טראומטי בחיי היום-יום בישראל, חלק ניכר מהאוכלוסייה נחשף לחוויות טראומטיות, המגיעות עד כדי סכנת חיים: פיגועי טרור, תאונות דרכים, תקיפות אלימות, השתתפות במלחמות ועוד. מספר לא מבוטל של אנשים יסבלו מסימפטומים רבים ויפתחו הפרעה פוסט טראומטית. במצב זה, האדם מתקשה להשתחרר מהחוויה הטראומתית אשר נותנת אותותיה בתחומי חיים שונים ומשבשת את התנהלותו ותפקודו התקין של האדם.

פוסט טראומה PTSD

האדם בעל הפרעת PTSD נשאר "תקוע" בטראומה, הוא ממשיך לחיות אותה במחשבותיו, בהרגשות, בפעולות, או בחזיונות הוויזואליים שלו. למעשה הוא חי אותה מחדש. ברגע שמתחילים לסבול מההפרעה, האדם הסובל מתחיל לארגן את חייו מסביב למשימה אחת מרכזית: להימנע מלחזור על החוויה הטראומטית שוב. ההימנעות לובשת צורות רבות, בין היתר בידוד מהסביבה, לימודים, משפחה, התכנסות, לא לצאת מהבית. כל דבר שמזכיר את האירוע הטראומטי. האדם הסובל מפוסט טראומה מתקשה להגיע למצב של רגיעה ונינוחות לאורך זמן.

 

טיפול בפוסט טראומה

הפרעה פוסט טראומטית מאופיינת על-ידי שלושה סימפטומים:

 

חוויה מחודשת של הטראומה

זיכרונות פולשניים לגבי הטראומה: תמונות ומחשבות הקשורות לאירוע החוזרות שוב ושוב וגורמות למצוקה רבה, סיוטים תכופים הקשורים לאירוע וחוזרים במשך לילות רבים, פלשבקים: תחושה מתמשכת וקבועה שהאירוע הטראומטי ממשיך ומתרחש באותו רגע מצוקה, לחץ וחרדה בעת חשיפה לגירויים הקשורים לטראומה או מסמלים אותה.

 

סימפטומים הימנעותיים

הימנעות ממחשבות, שיחות או רגשות הקשורים לטראומה, הימנעות ממקומות, מפעילויות או מאנשים המזכירים את האירוע, ירידה בהתעניינות בפעילויות שהיו פעם משמעותיות או מהנות, תחושת זרות וניכור כלפי אנשים אחרים, קושי לחוות ולהפגין רגשות חיוביים, כגון שמחה או אהבה, חוסר רצון לעסוק בעתיד או לדבר עליו.

 

סימפטומים של עוררות יתר

בעיות שינה, עצבנות והתקפי כעס, קשיי ריכוז ולמידה, תחושת דריכות מתמדת, תגובה מוגברת לרעשים פתאומיים ולתנועות מהירות.

 

טיפול בפוסט טראומה

לאדם הסובל מפוסט טראומה איכות החיים נפגעת בצורה משמעותית וקיים קושי לנהל חיים מלאם, הכוללים את כל תחומי החיים

 

טיפול בפוסט טראומה יעיל וניתן בעזרתו לשפר את איכות החיים בצורה טובה.

למידע נוסף – ראו גם: התמודדות עם משברי חיים