טיפול נפשי באבל ושכול

טיפול פסיכולוגי מקצועי באבל ושכול

 

אבל ושכול הם חלק מהחיים, ורובנו חווים אותם בשלב מסויים בחיים. אנשים מתמודדים עם אובדן בדרכים שונות, חלקם עוברים את התהליך בשלבים ואחרים יצלחו את האובדן בצורה מהירה יותר. 

הצורה בה אנשים מתמודדים עם אובדן עשויה להיות תלויה בנסיבות האובדן או הדרך בה האדם המשמעותי נפטר (משתנים כמו גיל הנפטר, מוות פתאומי או ידוע מראש, מחלה וכד'). כמו כן לחויות עבר קודמות של התמודדות עם אובדן השפעות על אובדנים עתידיים והדרך לצלוח תקופה של אבל. 

אין פרק זמן מוגדר לאבל, לחלק החזרה לשיגרה מהירה ומיידית, ולחלק זה לוקח זמן רב הרבה יותר, חלק מעדיפים להתמודד לבד ואחרים זקוקים לתמיכה וחברה בזמן התהליך. ישנן תופעות וסימפטומים שונים, האופיינים בזמן התמודדות עם אבל, סימפטומים של דיכאון וחרדה, חוסר תיאבון, שינה רעועה, מצב רוח ירוד, תחושה שהאובדן לא מציאותי, תחושת ניתוק מהסביבה, אשמה, דאגות מרובות, שינויים תכופים במצב הרוח, חיפוש מתמיד אחר סימנים של הנפטר, תחושת אשמה הנוגעים לחזרה לשיגרה. 

אין פרק זמן מוגדר לאבל, לחלק החזרה לשיגרה מהירה ומיידית, ולחלק זה לוקח זמן רב הרבה יותר, חלק מעדיפים להתמודד לבד ואחרים זקוקים לתמיכה וחברה בזמן התהליך. ישנן תופעות וסימפטומים שונים, האופיינים בזמן התמודדות עם אבל, סימפטומים של דיכאון וחרדה, חוסר תיאבון, שינה רעועה, מצב רוח ירוד, תחושה שהאובדן לא מציאותי, תחושת ניתוק מהסביבה, אשמה, דאגות מרובות, שינויים תכופים במצב הרוח, חיפוש מתמיד אחר סימנים של הנפטר, תחושת אשמה הנוגעים לחזרה לשיגרה. מרבית האנשים המתמודדים עם תופעות אלו יסתגלו בסופו של דבר ויחזרו לשיגרת חיים תקינה, לצד תחושת צער על האדם שנפטר. חשוב להקפיד על פעילות ספורטיבית ותזונה נכונה בתקופה כזאת. טיפול או קבוצת תמיכה יכולים לסייע.

 

איך יודעים לזהות התמודדות מורכבת עם אבל?

איך יודעים לזהות התמודדות מורכבת עם אבל? דחיקה או הימנעות של רגשות, הימנעות מלדבר עם האובדן, סירוב להגיע להלוויה או לבית הקברות, שימוש מופרז באלכוהול או תרופות ממכרות, עליה בתלונות פיזיות או חולי, שינויים קיצוניים במצב הרוח שלא חולפים כעבור חודשיים מהפטירה, הזנחה עצמית. במקרים כאלו כדאי להיעזר בטיפול. טיפול התנהגותי קוגנטיבי יכול לסייע לאדם המתמודד עם האבל להתחבר לרגשות וזכרונות, ולהתמודד עם האבל בצורה מקדמת. טיפול יכול להציע כלים להתמודדות עם תופעות הפוגעות באיכות החיים, ועל מנת למנוע תופעות של חרדה ודיכאון. ניתן לטפל באבל גם שנים לאחר האובדן.