קנאביס רפואי לטיפול בהפרעות קשב וריכוז

קנאביס מסייע בהתרגעות, בריכוז משופר ובשינה טובה יותר; אולם האם הוא מסייע בהפרעה עצמה, או בתסמינים שלה בלבד? המשיכו לקרוא.

הפרעת קשב וריכוז, למשל, ידועה בתור גורם סיכום בשימוש ברעה בקנאביס. עם זאת, ישנן עדויות קליניות המצביעות על תפיסה ההופכת רווחת בעולם המדעי, על-פיה קנאביס יכול להיות בעל ערך טיפולי משמעותי עבור מטופלים מבוגרים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD).

 דופמיןקנבינואידים ו-ADHD

קשר בין המערכת הקנבינואידית לבין תופעת ה-ADHD יכול להביא ערך טיפולי פוטנציאלי בשל השפעת האינטראקציה שבין קנבינואידים לבין מערכות ניהול הדופמין במוח. בתנאי ביקורת ומעקב רפואי, הקנבינואידים עשויים לתקן מחסור בדופמין, כפי שנצפה בסריקות מוח במטופלים עם ADHD או ADD.

מחקר שנערך בגרמניה הראה כי טיפול בקנאביס משפר את יכולת הריכוז ומפחית אימפולסיביות אצל מטופלים עם ADHD. מחקר אחר, שניתח באופן איכותי שיחות ודיונים בפורום אינטרנטי המתמקד בהשפעותיו של קנאביס על ADHD מצביע על כך שישנן תגובות רבות יותר ששיבחו השפעות טיפוליות חיוביות של קנאביס על ADHD ביחס לתגובות המדגישות נזקים שהתעוררו על-ידי קנאביס בהקשר זה.

מחקר נוסף שבוצע בדק השפעות קנאביס על 30 נבדקים שעבורן תרופות אחרות לא סייעו בשיפור הפרעת קשב ורובם חדלו משימוש בקנאביס עקב תופעות לוואי. מחקר חדש מראה גם יעילות של הקנאביס בהפחתת חרדות.

כלל הנבדקים הציגו שיפור במדדים שנבדקו: שינה טובה יותר, ריכוז גבוה יותר ואימפולסיביות מופחתת עקב שימוש בקנאביס.

מחקר נוסף, אשר בוצע מספר שנים לפני כן, בדוק השפעות קנאביס על מטופל בגיל 28 שסבל מחוסר ריכוז והתקשה להשתלב במצבים חברתיים. גם תרופות שניסה לא סייעו במצב. הצעיר קיבל טיפול בחומר סינתטי מבוסס THC – דרונאבינול – שכבר היה ידוע כמסייע בטיפול בהקאות ובחילות אצל חולי סרטן. השיפור שנראה משמעותי: המטופל הגיע לפגישות רגוע יותר ופחות מוסח בדעתו, כאשר הניסוי הוכתר כמוצלח.

מחקר ישראלי חדש שנוהל בסורוקה מגלה כי מנות של קנאביס רפואי למבוגרים מסייע משמעותית בהפחתת כאב. עם זאת מומחים בעולם הקנאביס טוענים כי שמירה על תזונה בריאה, כמו גם טיפול קוגניטיבי התנהגותי הן שיטות שיש לשמר, יחד עם הטיפול התרופתי, בקנאביס או בתרופות מסורתיות.

בארצות רבות ברחבי העולם מתנהלים תהליכי לגליזציה של קנאביס לצריכה עצמית, משיקולים רפואיים ומשיקולים אחרים. גם במדינת ישראל, בה החוק אוסר להשתמש בצמח למטרות פנאי, השוק משגשג.

אין זה סוג שהאפליקציה "טלגראס" מאפשרת לכל אדם כמעט באשר הוא לקנות קנאביס, כאשר פיתוחים נוספים מופיעים מדי שבוע.

לשימוש בקנאביס עשויים להיות גם מחירים נפשיים. מחקר חדש בוחן דפוסי שימוש בצמח הפלא, ומראה כי למעלה מ-60% מהמשתמשים מדווחים כי הם משתמשים בחומר למטרות רפואיות (לרוב לטיפול בכאב, דיכאון וחרדה).

נראה שהצמח האהוב משמש להפחתת כאב וסל של אנשים, אולם בעיה בולטת כאן היא ששימוש קבוע בקנאביס מביא לפיתוח תלות פיסית ונפשית בסם, כגון כמיהה רבה לקנאביס ותסמינים המאפיינים תהליך גמילה עם הפסקת העישון.

צמח הקנאביס משפיע על אנשים שונים באופנים שונים; בעוד שחלק מרגישים שהקנאביס מאפשר להם להיות תקשורתיים יותר, מלאי חיים וזרימה, הרי שעל אחרים הצמח ישפיע באופן שונה: הם עשויים לחוות פחד וחרדה ולעתים אף פסיכוזה ופראנויה.

בענייני הפרעות ריכוז וקשב, ידוע שקנאביס אינו תמיד מועיל, שכן במקרים מסוימים הוא מביא למוטיבציה מופחתת לתקשר עם אחרים, בטווח הארוך או הקצר.

יתרה מזאת, מבוגרים עם הפרעות ריכוז וקשב הם בכל מקרה בעלי נטייה מסוימת לשימוש לרעה בצמח – תופעה שאולי קשורה בסיבות גנטיות.

למידע נוסף בנושא קנאביס רפואי – לחצו כאן

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *