טיפול בילד דחוי

טיפול התנהגותי בילד דחוי

אחד הסיוטים הגדולים ביותר של כל ילד, ובוודאי של כל הורה, הוא לגלות שהוא דחוי ומוחרם על ידי חבריו לכיתה ועל ידי קבוצת השווים לו, כך ששנות החברות, הסוציאליזציה, המשמעותיות ביותר, עוברות עליו בבדידות ובתחושה שהוא לא שייך, לא מקובל ולא אהוב על ידי אף אחד מלבד על ידי משפחתו הקרובה.

טיפול בילד דחוי

הפרעות קשר וריכוז

בניגוד למצבים של הפרעות קשב וריכוז, למשל, או קשיים לימודיים, להם יש פתרונות ויכולת של המערכת לזהות, לטפל ולצמצם, מצבים של דחייה חברתית הם פחות גלויים לעין ולמערכת התומכת, קרי, מורים, צוות פדגוגי והורים, קשה יותר לאבחן אותם, לזהות אותם מוקדם ולטפל בהם. עיקר הבעיה היא, לרוב, היכולת לתקשר עם הילד ולגרום לו לדבר על כך, לספר ולנסות ולהבין איתו, ומולו, מהיכן נובעת אותה דחייה ומדוע קשה לו להתחבר אל אחרים או לחבר אותם אליו.

 

בעיות חברתיות

הילדים בגילאים הצעירים, לפחות ברובם, מתביישים להודות שיש להם בעיה חברתית ועושים ככל יכולתם על מנת להציג מצב של שגרה ועמידה בסטנדרטים שהם חושבים שמצפים להם מהם, וככל שהאבחון במצב האמיתי יהיה מאוחר יותר, כך מצבו הנפשי והרגשי של הילד הדחוי יהיה בעייתי יותר וגם הטיפול יהיה מורכב ומסובך יותר, ולכן מוטלת על המעגלים המקיפים את הילדים האחריות להקדים ולזהות שינוי התנהגותי, שינוי במצב הרוח, תלונות חוזרות ונשנות על עייפות, כאבים וחוסר חשק ללכת לביה"ס ולפנות לייעוץ ולעזרה מקצועיים, בדגש על טיפול התנהגותי ממוקד בתופעות אלו של דחייה וחוסר יכולת להשתלב חברתית.

 

מקור הבעיה

טיפול התנהגותי בילד דחוי יפנה, קודם כל, למקור הבעיה החברתית ויתמקד בו. ילד, בעיקר בגילאי בית הספר היסודי, יעשה הכל על מנת לשנות את מצבו ולהיות "שייך" או, "מקובל", כלומר, להשתלב ולהשתייך חברתית. העובדה הזו מקנה לאיש המקצוע יתרון עצום בגישה לילד וביכולת שלו להניע אותו להשתחרר מהחסמים המעכבים אותו ולשפר את יכולותיו בתחום התקשורת הבינאישית והקבוצתית והתגובות שלו למצבים חברתיים שונים.

 

לערב את ההורים

טיפול התנהגותי בילד דחוי צריך לערב גם את ההורים, המשפחה והמעגל החינוכי ולגרום להם לקחת חלק בתהליך, כך שהילד ירגיש שהוא נמצא בתוך מערכת תומכת מלאה, גם בבית, גם בחוץ וגם בבית הספר, וכולם צריכים להיות חדורי מטרה ורצון לסייע לילד להיחלץ ממצב הדחייה ולהשתלב, כמה שיותר מהר, ובאופן הכי נכון ואפקטיבי, כך שההתפתחות שלו ועתידו לא ייפגעו מעבר לטראומה שכבר נצרבה ונחרטה בו.

 

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *