שליטה בכעסים אצל ילדים ונוער

הכעס הוא רגש חזק במיוחד שכל אדם עשוי לחוש בעת שלתחושתו נעשה לו עוול, או יש כללים מקובלים שהופרו. מדובר ברגש טבעי שיש להעניק לו מקום, להכיר בקיומו, להבין מהיכן בא ולשחרר אותו.

לרוב, כעס מסתיר מאחוריו פחד, שבדרך-כלל הוא הישרדותי ובלתי מודע. הכעס מסתיר פחדים הקשורים להגנה, כגון: פחד מדחייה, פחד נטישה ועוד.

 

מה עושים על-מנת להרגיע מבוגר או ילד כועס?

 

האדם הכועס צריך לקבל לגיטימציה לביטוי תחושותיו. אי אפשר להתעלם מהרגש ועצם ההכרה בו תפחית את עוצמתו. ילד כועס מאותת לסביבתו שחלק מצרכיו הרגשיים אינם מסופקים. צרכיהם הבסיסיים של אנשים כוללים: ביטחון, הגנה, תשומת לב, משמעות למחשבות וחוויות, תחושת שייכות, תחושת מיוחדות.

 

התקפי זעם (טנטרום): מהם ומתי מופיעים?

 

התקפים מסוג זה הם דפוס התנהגות המביע מחאה ומתבטאים באופנים שונים.

ילד מתבגר או פעוט מביעים מחשבותיהם באמצעות התנהגות המתאפיינת בעיקרה בזעם או התמרדות כנגד ניסיונות להציב לו גבולות ולהשפיע על עצמאותו.

התפרצות זעם היא ביטוי רגשי לתחושות מצוקה שהילד חווה, אבין אם המצוקה נובעת ממקור רגשי, כגון תסכול, חוסר ביטחון, פגיעה, חוסר אונים ותחושת חרדה ובין אם כתגובה למקורות אורגניים כגון רעב או עייפות.

במקרים מסוימים התקפי כעס עשויים להופיע אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, עקב שינויים המתרחשים בחיי הילד – הולדת אח חדש, מעבר דירה, מעבר לבית ספר, אתגרי שפה המקשים על יכולות ביטוי עצמי ועוד.

במקרי החמרה של התקפי הזעם ובמקרים שאתם מעוניינים ללמוד אודות אפשרויות לסייע ולהקל על ילדכם במקרים כאלו, רצוי לפנות לאיש מקצוע עם התמחות בתחום שליטה בכעסים אצל ילדים. אנשי מקצוע כאלו תוכלו לאתר באינטרנט.

טיפול רגשי יכול להתבצע בעזרת הדרכת הורים, טיפול דיאדי, טיפול פרטני בילד או שילוב של מספר גישות טיפוליות שונות.

מטרתו של הטיפול היא לבחון את הקשיים הרגשיים הגורמים להתפרצויות אצל הילד, מה הילד מקבל מההתפרצויות ואיך ניתן לשפר את יכולות ההורה להרגיע את הילד, כמו גם לשפר את יכולת הילד לאיפוק, שליטה עצמית והשגת רצונותיו ללא הסתבכויות מיותרות.

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *