טיפול התנהגותי קוגניטיבי

טיפול התנהגותי קוגניטיבי – טכניקות טיפול מודרניות

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) הוא טיפול פסיכולוגי המבוסס על שילוב של רעיונות מהטיפול ההתנהגותי עם רעיונות מהטיפול הקוגניטיבי, ולמה הכוונה בכך? בעוד שהטיפול הקוגניטיבי עובד על הצורך לעשות שינוי בתפיסת המציאות אצל המטופל הרי שהטיפול ההתנהגותי מבוסס על הצורך של המטופל לבצע שינוי בהתנהגות שלו ולתרגל וללמוד התנהגויות חדשות, הטיפול המשולב עובד על שתי הטכניקות הללו.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי

הגישות

הגישה ההתנהגותית (ביהביוריסטית) מבוססת בין השאר על מודל ההתניה הסמויה, לפיו גם תהליכים קוגניטיביים, כגון מחשבות אוטומטיות, נרכשים בתהליכי למידה הדומים ללמידה ההתנהגותית. הגישה הקוגניטיבית (הכרנית) מבוססת על ההנחה שכל אחד מגיב אחרת כלפי המציאות בהתאם לפירוש שהוא נותן לה. הטיפול המשולב הוכח כיעיל בטיפול בהפרעות חרדה שונות, בדיכאון ובהפרעות אכילה.

שיטת הטיפול

מדובר בשיטה מודרנית שקמה במאה ה-20, ומציעה טיפול קצר טווח שנועד למגר סימפטומים ספציפיים, כלומר, שיטה זו אינה מנסה להביא לשינוי נרחב ועמוק באישיות, אלא לטפל בהפרעה ממוקדת כגון הפרעות חרדה שונות, הפרעת אישיות גבולית ועוד. הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי כמעט ולא עוסק בסיבה שהביאה להתנהגות הבלתי מסתגלת אלא, בעיקר, במבחן התוצאה.

לטיפול הזה, הטיפול ההתנהגותי-קוגניטיבי, יש יתרונות רבים. בניגוד לטיפול הפסיכו-דינמי הלא מוגדר והעמום במטרותיו, שיטה זו עוסקת בהצבת מטרות מפורשות לטיפול הן על ידי המטפל והן על ידי המטופל יחד, ובהשגתן המהירה של מטרות אלו. כמו כן, המטרות שלה הן מדידות. למשל, בטיפול בפוביה מסוימת ניתן למדוד את הצלחת הטיפול במספר הפעמים שיסכים המטופל לנצח את הפוביה הזו.

תוצאות הטיפול

מה שהופך את הטיפול הזה, ואת טכניקות הטיפול המודרניות שלו, למתאים ואפקטיבי לעידן הנוכחי היא העובדה כי מדובר על טכניקה שמאפשרת קבלת תוצאות מהירות ונראות לעין בטווח זמן קצר, ללא הצורך להוציא אלפי שקלים על פגישות ודיבורים. היכולת להפוך את התוצאות לברות מדידה הופכת את השיטה לסוג של מדע וזהו אלמנט משמעותי וחשוב בעולם הרפואה של ימינו ונותן לשיטה ממד רחב של אמינות ומהימנות בקרב בעלי מקצוע מתחומי הרפואה, הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה.

למי מתאים טיפול התנהגותי קוגניטיבי?

הטיפול הזה מתאים לכל גיל וכמעט לכל סוג של חרדה, פוביה (פחד) או בעיה מנטאלית והתנהגותית אחרת ומומלץ לפנות לייעוץ מקצועי על מנת לראות כיצד הטיפול יוכל להתאים גם לכם, לבני משפחתכם או למי שבריאותו חשובה ויקרה עבורכם.

 

 

 

Rate this post

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *